چگونه محتوا تولید کنیم؟ محتوای تصویری، صوتی و ویدیویی

تولید محتوا و اصول اولیه محتوای خلاقانه

از زمانی که اینترنت و بحث حضور در فضای مجازی مطرح شد تولید محتوا در صدر مهمترین فاکتورهای لازم برای موفقیت نامبرده شد.بدون شک مهمترین و اصلی ترین عامل موفقیت برای توسعه یک کسب و کار در فضای مجازی چه برای وب سایت و چه برای شبکه‌های اجتماعی تولید محتوا می‌باشد.

تولید محتوا در نگاه اول خیلی ساده به نظر می‌سد.اغلب افراد بر این باورند که تولید محتوا یعنی مقاله نویسی درباره محصول یا خدماتی که ارائه می‌‌دهند و یا تولید تصویر، ویدئو و یا پادکست. اما این باور کامل غلط است.

اگر نگاهی دقیق تر بر اصول تولید محتوا بیاندازیم خواهیم فهمید که چهارچوب‌های تولید محتوای موفق خیلی فراتر از آنچه که می‌پنداریم است.

انواع روش‌های تولید محتوا

به ربان ساده اگر بخواهیم انواع محتوا را معرفی نماییم به 4 دسته زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  1. محتوای متنی
  2. محتوای ویدئویی
  3. محتوای تصویری
  4. محتوای صوتی

حال در ادامه این مطلب هر یک از انواع محتوا را برای شما شرح می‌دهیم و تا حد امکان شرایط مطلوب از یک محتوای موفق و جذاب برای مخاطب را به شما می‌آموزیم.

چگونه در شبکه‌های اجتماعی مخاطبان را به کسب و کارمان جذب نمائیم؟

تولید محتوا چیست؟

به کلیه فعالیت‌هایی که در زمینه تولید فیلم و یا تصویر و یا متن و یا فایل صوتی برای معرفی و به اشتراک گذاری بخشی از زندگی و یا کسب و کار با مخاطب صورت میگیرد را تولید محتوا مینامند. حال این امر به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش اول و بخش عمده کسانی هستند که به صورت تجربی و یا بدون هیچ علمی اقدام به تولید این محتوا میکنند و بخش دوم کسانی هستند که به صورت تخصصی و هدفمند برای گسترش بازار هدف مشتریان خود و یا جذب مخاطبان بیشتر با توجه به شناخت رفتار مخاطبان خود در هر شبکه اجتماعی برای تولید محتوا فعالیت میکنند.

مسلما با کمی بررسی درخواهید یافت رهبران شبکه های اجتماعی و کسانی که طیف گسترده ای از مخاطبان را به برند خود و یا زندگی شخصی خود جذب کرده‌اند به صورت تخصصی و ویژه در حال تولید محتوا هستند.

محتوای متنی و اصول تولید محتوا

زمانی که وب­سایتی را برای کسب و کارتان راه اندازی می‌کنید اگر هیچ گونه محتوایی در سایتتان وجود نداشته باشد نباید انتظار بازدید کنندگان زیادی هم داشته باشید. همچنین اگر محتوایی که تولید می‌کنید جذاب و گیرا نباشد به جای اینکه مخاطبان را به سمت کسب­ وکارتان بکشانید آنها را دفع می‌کنید.

حتی شاید به این هم فکر کرده باشید که مشابه محتوایی که رقیب تولید کرده است را تولید کنید و مخاطبان زیادی را جذب کنید. حتی اگر مخاطبان متوجه کپی بودن آن نشوند احساس می­‌کنند که  کسب و کارتان هیچگونه نوآوری برایشان نخواهد داشت.

از این رو باید محتوایی که تولید می‌­کنیم، کاملا مطابق با نیاز و خواسته مخاطب و بصورت منحصر به فرد و یکتا باشد.

465633-PFZWDG-339 copy
محتوای متنی مناسب

تولید از نظر واژگان به معنای پدید آوردن، ایجاد و زادن معنی شده است. بنابراین عبارت تولید محتوا به معنی یک محتوای ارزشمند، باکیفیت و منحصر به فرد است که برای مخاطبان هدف خود ایجاد می­‌گردد. برای تولید محتوای یکتا می‌توان یک تحلیل کلی انجام داد که مخاطبان چه نیازها و دغدغه‌­هایی دارند و چگونه می­‌توان با تولید محتوای مناسب، تمام سوالاتی که در ذهنشان دارند را برطرف کرد. هرچقدر به نیازهای مخاطبان خود بیشتر و بهتر پاسخ دهید می‌توانید مخاطبان بیشتری را جذب کسب­ وکارتان کنید.

در حال حاضر بسیاری از مدیران کسب­ وکارها به سمت تولید محتوا رفته­‌اند. اما همیشه این سوال در ذهنشان وجود دارد که گردآوری محتوا با تولید محتوا چه فرقی دارد. گردآوری محتوا به معنی جمع آوری چندین مطلب از چندین سایت یا کتب و تغییر آن به صورت جزیی است اما تولید محتوا به این معناست که یک نویسنده براساس  مهارت، تجربه، خلاقیت و نوآوری به تولید محتوا بپردازد.

شاید گردآوری محتوا در کوتاه مدت از نظر هزینه و زمان به نفع یک مدیر کسب‌ ­وکار باشد اما در طولانی مدت  آن­ها را متضرر خواهد کرد. چرا؟

در بازاری که با حجم اطلاعات زیادی روبرو هستید، اگر محتوایی که تولید می‌کنید هیچ­گونه نوآوری و جذابیتی نداشته باشد نه تنها مخاطبان را دفع می‌کنید بلکه از طرف موتورهای جستجو امتیاز منفی هم دریافت خواهید کرد. شاید فکر کنید این موضوع چه ارتباطی به موتورهای جستجو دارد و یا موتورهای جستجو تنها یک ربات هستند و نمی‌توانند فرق محتوای تولید شده با محتوای کپی یا ویرایش شده را متوجه شوند.

سئو رایگان وب سایت
1044

چگونه محتوای متنی تولید کنیم؟

متن به معنی ترکیب واژگان و ایجاد یک پیام و انتقال آن به مخاطب هدف می­‌باشد. تولید محتوای متنی به معنی نوشتن در مورد یک موضوع خاص است. اما محتوای متنی‌­که برای کسب و کارها تولید می­‌شود باید با هدف جذب مخاطب باشد و باعث رشد و توسعه کسب­ و کارتان گردد.

شاید به خودتان بگویید که در حال حاضر افراد هیچ علاقه ای به خواندن مطالب متنی ندارد و بیشتر به محتواهای گرافیکی یا ویدئویی تمایل دارند. این مسئله درست است اما اکثر مخاطبان متخصص به خواندن محتوای متنی علاقه­‌مندند. این در حالیست که آن­ها هر محتوای متنی‌­ای را قبول ندارند. متن­‌هایی برای این افراد جذابند که درباره یک موضوع بصورت کامل توضیح داده باشند  و تمام جوانب آن­را پوشش دهند و در نهایت افراد با خواندن آن متن به سراغ دیگر وب­سایت­‌ها نروند و در سایت شما به تمام مشکلات­شان پاسخ داده شود.

تولید محتوا متنی را می­‌توان در چندین دسته قرارداد، از جمله این دسته‌­ها می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محتوای متنی عمومی
  • محتوای متنی تخصصی
  • متن شبکه­‌های اجتماعی
  • متن تبلیغاتی
  • محصول نویسی

 

اگر از منظر موتورهای جستجو آن را بررسی کنیم، موتورهای جستجو ازجمله گوگل هنوز برای محتوای متنی ارزش بسیاری قائل می‌شود.

تولید محتوای ویدئویی واصول آن
تولید محتوای ویدئویی واصول آن

2- برای پروژه های بزرگ و پیچیده نیازمند تولید محتوا و انجام فعالیت های بسیاری هستیم در نتیجه سپردن آن به یک نفر یا شرکت ناممکن است. در این شرایط شما باید یک تیم داخلی تشکیل داده و به خوبی آنها را آموزش دهید. در کنار فعالیت این افراد از مشاوره حرفه ای یک متخصص نیز بهره مند شوید.

ابزارهای هدف گذاری برای تولید محتوای متنی
ابزارهای هدف گذاری برای تولید محتوای متنی

1- برای پروژه های کوچک و کم رقابت همکاری با متخصصین حرفه ای دشوار است زیرا هزینه بالایی برای ارائه خدمات دریافت میکنند. آموزش بهینه سازی سایت و انجام آن توسط شما یا یکی از کارمندان راه حل مناسبی برای این دست شرکت ها خواهد بود.

هرچه مصرف کنندگان بیشتری به محتوای ویدیویی روی می آورند،رسانه هاو شبکه های اجتماعی هم رو بسوی محتوا هایی می آورند که مخاطبان و بازدیدکنندگان را به مدت بیشتری در سایت نگه دارد.

چرا محتوای ویدیویی تولید کنیم؟

جایگاه آینده ی محتوا کجاست؟ یک چیز قطعی است که مصرف کنندگان محتوا های نوشتاری را هرگز به طور کامل ترک و رها نمی کنند ودر همین حال مردم زمان بیشتری را صرف محتوای ویدیویی کنند. در تیم تولید محتوای ویکس وب ما خواستیم به طور مسوولانه به این حرکت و جنبش بپیوندیم و رویای اثرگذاری بالا را داشتیم تا

(۱) کمپین های خود را جذابتر کنیم

(۲) محتواهای خود را فرمتی تولید کنیم که مردم بیشتر بدان سمت می روند.

تحقیقات قبل از تولید محتوای ویدیویی

تولید محتوای ویدیویی برای تمام موضوعات جوابگو نیست،پس باید فقط به موضوعاتی اختصاص یابد که مناسب اند. پس اولین قدم ما در روند فیلم ، تشخیص گپ های محتوا است.
شروع کنید به بررسی پست های پربازدیدتان و موضوعی را انتخاب کنید که می تواند موضوع خوبی برای ویدیو هایتان باشد.در قدم بعدی در سرچ های گوگل و youtube بررسی کنید که چه موضوعاتی بازدیدکننده و طرفداران بیشتری دارد،سپس آن ها را جز ویدیو هایی که کاندیدای ساختن فیلم اند قرار دهید.
به طور مثال در نظر بگیرید که یک سرچ ساده و سریع برای “هوش مصنوعی چیست؟” به نشان می دهد که این موضوع به سرعت در حال پیش روی در بین مردم بود.بعد از مشاهده و بررسی فیلم های موجود در یوتیوب،شروع کردیم به انجام طوفان فکری برای ایجاد یک برنامه جزیی و دقیق که مارا از بقیه متمایز کند و در نهایت بتواند ما را در رتبه های بالای بازدید ها قرار دهد.

نوشتن و داستان سرایی قبل از تولید

نوشتن برای تولید محتوای ویدیویی عمیقا و صریحا با نوشتن برای یک محتوای نوشتاری متفاوت است.البته که واضح است برای شروع کار و آماده کردن متن اولیه از این نوع نوشته کمک بگیرید.اما نوشته های لازم برای تولید محتوای ویدیویی باید کوتاه باشند یعنی در حدود ۵۰۰ کلمه.
لازم است شما بتوانید در ۵ثانیه نخست فیلم ،مخاطب را به دام باندازید به این معنا که او را برای دیدن ادامه فیلم مجاب کنید.اگر مخاطب در این ۵ ثانیه مجاب شود،احتمال بیشتری می رود که ادامه فیلم راهم تماشا کند و زمان بیشری را در سایت شما سپری کند،این خود باعث ایجاد ارزش بیشتری برای سایت شما می شود که این هم باعث بالا آمدن سایت شما در گوگل و درنتیجه بازدید های مضاعف تر می شود.

مرحله تولید محتوای ویدیویی

با نوشته ها و طرح های هنری طراحی شده در مرحله قبل ،به سمت تولید حرکت می کنیم.زمان و کار مورد نیاز برای پیشبرد این مرحله تفاوت بزرگی بین ویدیو های مختلف می تواند داشته باشد. ابتدا باید این را مشخص کنیم محتوای ویدیویی باید یک ویدیوی کلامی و یا انیمیشنی باشد؟
اگر بخواهیم ویدیویی را تولید کنیم که یک پست وبلاگی را تکمیل کند به سراغ تولید محتوای ویدیویی از نوع کلامی می رویم.این دست ویدیو ها کم هزینه، زودبازده اند و کلا در۱ یا ۲ روز کامل و آماده می شوند در صورتی که ویدی های انیمیشنی ممکن است دو یا چند هفته زمان ببرند.

برای تولید محتوای ویدیویی انمیشنی ،۱ الی۲ روز روی بحث هنری و گرافیکی موضوع کار می کنیم.ایده های بصری به ستون سمت راست افزوده می شوند و طراح ما می تواند این ایده ها را بر روی یک بورد به کمک فوتو شاپ یا Adobe illustrator نمایان کند.در ضمن ما یک صدایی را بر اساس متن ضبط می کنیم که برای اینکار تنها به یک میکروفون،لپتاپ و چند نفس عمیق برای آرامش اعصاب خود نیاز دارید.

پس از تولید محتوای ویدیویی

تا این مرحله صدا،طراحی هنری و طول فیلم را دارید و نهایتا وقت این است که همه چیز ها و اجزا ر مونتاژ کنید و به هم وصل کنید.برای تولید محتوای ویدیویی کلامی از نرم افزار imovie، Adobe premeire Pro و دیگر نرم افزار های مرتبط می توانید استفاده کنید. اما برای تولید محتوای ویدیویی انیمیشنی این قسمت بیشترین صرف زمان را برای شما خواهد داشت.

تولید محتوای تصویری

در این قسمت منظور محتوا از نوع تصویر (عکس) با فرمت‌های رایج است. در ابتدا در فضای اینترنت سایت‌ها با محتوای متنی شناخته می‌شدند و در نتایج بالا قرار می‌گرفتند اما با افزایش مخاطبین و افزایش سرعت و پهنای باند اینترنت، نوع محتوا نیز تغییر کرد. همچنان شاهد تغییر از عکس به ویدیو هستیم. اما عکس چگونه محتوایی است؟

عکس‌ها نیز می‌توانند حاوی پیام برای منتقل کردن باشند. بسیاری از عکاسان حرفه‌ای با تهیه عکس‌هایی تامل‌برانگیز، مفاهیمی را به‌ما منتقل می‌کنند. شیوه منتقل کردن احساس و یا پیام اخلاقی در قالب یک تصویر که توسط عکاس گرفته شده است، می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد نسبت به متن و شرح آن. خیلی از موضوع محتوا خارج نشویم و حال برای مورد بعد به سراغ تصاویر غیر عکاسی شده می‌پردازیم.

در فضای اینترنت و برای تبلیغات دیجیتال مارکتینگ از تصاویر گرافیکی و ساخته شده استفاده می‌شود. رسانه‌های اجتماعی با تغییر رویکرد خود، فضای مناسبی برای انتشار عکس را فراهم کرده‌اند و کسب و کارها و افراد تاثیرگذار سعی می‌کنند پیام خود را به‌سرعت و به‌زیبایی از طریق تصویر به کاربران خود منتقل کنند. محتوای تصویری می‌توانند یک عکس معمولی، عکس گرافیکی -طراحی شده مانند اینفوگرافیک- و یا یک فایل متحرک -گیف‌- باشد.

یکی از فرم‌های تاثیرگذار بخش محتوای تصویری، اینفوگرافیک است. اینفوگرافیک‌ها به‌شرطی که اطلاعات کاملی را با یک طرح جذاب و زیبا در اختیار مخاطبین قرار دهد، شانس بالایی برای ویروسی شدن را دارند. در بازاریابی ویروسی این مورد مطرح شده‌ است که اگر اطلاعات را سریع و آسان و به‌صورت خلاقانه در اختیار افراد قرار دهید، احتمال اینکه آنان این محتوا شما را به‌اشتراک بگذارند بسیار زیاد است. پس اینفوگرافیک‌ها یکی از مهم‌ترین فرم‌های محتوای تصویری هستند.

برای اطلاع‌رسانی در مورد یک موضوع خاص و یا انتشار پیام و جملات تاثیرگذار، به‌خوبی می‌توان از تصاویر در رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام استفاده کرد. برای پیاده کردن یک حالت فراخوان عمل (Call to Action)، معمولا در تصاویر از یک لینک، آدرس صفحه رسانه‌ اجتماعی و یا آدرس سایت استفاده می‌شود.

Illustration of human avatar using technology

تولید محتوای صوتی یا پادکست

آخرین مورد از انواع محتوا، محتوا صوتی است. هرچیزی که شما فایل صوتی -برای مثال mp3- آن را در اختیار کاربران قرار دهید، یک محتوای صوتی است. توجه داشته باشید که هر فایل صوتی، پادکست (Podcast) نیست، بلکه یک تنها یک محتوای صوتی است. پادکست‌ها مجموعه مشخصی هستند که یک نام مشخص دارند و در هر قسمت آن به‌موضوعی پیرامون هدف کلی پادکست، می‌پردازند.

محتوای صوتی با اینکه تعداد مخاطبین بسیار کمتری نسبت به سایر فرم‌های محتوا دارد اما تاثیرگذاری آن مثال‌زدنی است. برای مثال در اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های توزیع پادکست، هر بار بازدید و یا دانلود ملاک نیست. بلکه آماری که از اپیزودها به‌شما می‌دهند مربوط به افرادی است که پادکست شما را گوش کرده‌اند. اینکه شخصی به‌شما اجازه دهد که مواردی را در گوش‌ش -با هدفون- به او بگویید، بسیار با اهمیت است و طبیعتا اگر کار شما خوب باشد، آن شخص همراه شما شده می‌تواند بسیار برای مجموعه شما موثر باشد.

محتواهای صوتی که در بحث تولید محتوا فرآیند ساده‌تری نسبت به سایر مدل‌ها دارند و شما می‌توانید خیلی سریع، فایل‌های صوتی و در اصل محتوای صوتی خود را ضبط و منتشر کنید. نکته مهم در خصوص محتوا صوتی این است که باید بر روی چیزی که می‌خواهید بگویید، مطمئن باشید و محتوای با کیفیتی را انتخاب کنید.

در تولید محتوا و محصول با کیفیت ثابت قدم باشید

ثبات کلید موفقیت در هر کسب و کاری است. فرض کنید که چندین بار به یک رستوران می‌روید و هر دفعه، چیزی که از منو سفارش می‌دهید را ندارند. در مثال دیگر، تصور کنید که به فروشگاه مورد علاقه خود رفته‌اید و لباسی که از پیش انتخاب کرده‌اید، در فروشگاه یا حتی انبار موجود نیست. این موارد بسیار آزاردهنده و خسته‌کننده هستند. در شبکه‌های مجازی، اگر تولید محتوا و ارسال پست‌های مرتبط با برند به طور مداوم صورت نگیرد، کاربران و طرفداران دلیلی برای بازدید از صفحه مجازی آن برند را نخواهند داشت.

عدم ثبات در تولید محتوا باعث می‌شود تا آن‌ها هیچ‌گاه متوجه نشود که آیا محتوای جدیدی در دسترس‌شان خواهد بود یا کار ارسال پست متوقف شده است. باید توجه داشت که نیازی به تولید محتوای اورجینال در تمام موارد نیست بلکه می‌توان مطالب دیگران را با ذکر منبع مورد استفاده قرار داد. نکته مهم، داشتن یک برنامه ثابت برای تولید محتوا و ارسال پست است.

سئو را رایگان بیاموزید

آخرین مقالات آموزش سئو